dinsdag 14 november 2017

Gratis patroon: Charm pack plus quilt


Deze charm packs kocht ik vorig jaar op een beurs en ze liggen sinds die tijd te wachten op het perfecte patroon. Dat komt natuurlijk nooit…. Dus heb ik zelf maar iets bedacht en ik ben erg blij met het resultaat. De plusjes passen erg goed bij het thema van de stoffen. Natuurlijk zijn plusjes niets nieuws, maar misschien heeft er toch iemand behoefte aan een Nederlandse uitleg met Charm packs! Je hoeft in ieder geval niet meer zelf te puzzelen en te rekenen.

De stof die ik gebruikt heb is Into the woods door Lella boutique van Moda.

Formaat: ± 146 x 178 cm

Benodigdheden
- 2 charm packs of 5” restjes / fat quarters
- 2,25 m achtergrondstof
- 35 cm voor de eerste rand
- 55 cm voor de tweede rand
- 0,5 meter binding
- tussenvulling van 150 x 180 cm
- 3 m stof voor de achterkant (horizontale naad)

Snijden
- Snij 80 blokjes van 5” in de volgende onderdelen:
               2x D van 1,5 x 2,5“
               1x E van 2,5 x 4,5”
               De X-jes zijn restjes die we niet gaan gebruiken.


-  Snij 57 strips van 1,5” uit de achtergrondstof.
                - A -> Snij 12 strips in 320 blokjes van 1,5”
                - B -> Snij 18 strips in 160 rechthoeken van 4,5”
                - C -> Snij 27 strips in 160 rechthoeken van 6,5”
- Snij voor rand 1, 6 strips van 2” breed.
- Snij voor rand 2, 6 strips van 3,5” breed.
- Snij voor de binding 7 strips van 2,5”
- Snij voor de achterkant de 3 meter stof doormidden.


Naaien

1. Naai de blokjes A aan de boven- en onderkant van onderdelen D. Leg de goede kanten op elkaar en naai met een ¼” naadtoeslag, strijk open richting de donkere stof.

Ik heb de chain piece methode gebruikt. Dit betekent dat je alle blokjes achter elkaar naait zonder de draadjes tussendoor af te knippen en zo krijg je een hele lange slinger. Dit heb ik eerst voor de bovenkant gedaan en daarna voor de onderkant en toen ben ik pas gaan strijken zodat de onderdelen in een keer af zijn.

2. Naai de ontstane onderdelen links en rechts van blok E.



Ook hier heb ik eerst alle linkerkanten en vervolgens alle rechterkanten genaaid en toen pas gestreken om het proces te versnellen.

3. Naai de rechthoeken B aan de boven- en onderkant van het ontstane blok.


4. Naai de rechthoeken C aan de linker- en rechterkant van het ontstane blok.



De blokken zijn nu af! Als het goed is zijn het er 80. 





5. Leg de blokken neer in de gewenste volgorde in 10 rijen van 8. Dus 8 opzij, 10 naar beneden.



6. Draai om en om de blokken 1 slag naar rechts zodat je straks zo min mogelijk naden hoeft te spelden.


7. Naai nu de blokken van boven naar beneden in rijen. Strijk voor de eerste rij de naadtoeslagen allemaal omlaag en voor de tweede allemaal omhoog en wissel af.

8. Naai nu de rijen aan elkaar van links naar rechts. Vergeet niet de naadtoeslagen te matchen en te spelden.

9. Naai alle stroken voor rand 1 aan elkaar zodat je 1 hele lange strook krijgt. Naai de strook links van de deken en knip bij. Herhaal dit voor (in volgorde) de rechterkant, de bovenkant en de onderkant. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om de naden netjes in het midden te zetten, maar dan heb je flink meer stof nodig.

10. Herhaal stap 9 voor rand 2.

De top is nu af!



Naai voor de achterkant de 2 zijden van 1,50 aan elkaar zodat je een horizontale naad krijgt.
Dubbel, quilt en werk af naar wens.

Ik heb zelf een roospatroon gebruikt dat ook in de stoffen terugkomt. De rozen zitten aan elkaar met lussen. Zo kun je gemakkelijk een groot vlak naaien op je eigen naaimachine. Hier mijn kladje op papier zodat je een beter idee krijgt van wat ik gedaan heb.



Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is. Ik heb nog niet zoveel ervaring met patronen schrijven en vertel maar gewoon hoe ik het zelf gedaan heb. Stel gerust al je vragen in de opmerkingen of mail naar info@hetnaaldbos.nl.


Ik zou het erg leuk vinden als je dit patroon gaat proberen of een variatie ervan maakt en stuur me vooral foto’s of gebruik #hetnaaldbos op social media. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten