woensdag 28 februari 2018

DutchMQG Gettogether in Dordrecht

Afgelopen zondag was het zover, na flink wat voorbereidingen, tijd voor de gettogether in het onderwijsmuseum in Dordrecht. 

Deze week daarom ook even geen update ;) volgende week een dubbele. 

We waren allemaal netjes op tijd en stonden gezellig buiten te kletsen. Het was wel een beetje fris. Het museum ging speciaal voor ons eerder open en we waren blij toen we naar binnen mochten. Terwijl de leden genoten van een Dordtse Appelmarijn, troffen wij de laatste voorbereidingen. 


We begonnen met de allereerste ledenvergadering. Even wennen en spannend, maar het ging super goed. Ik ben heel enthousiast over alle ideeën waar we als vereniging verder mee aan de slag kunnen gaan. De taken werden snel ingevuld, superfijn dat iedereen mee wil helpen. Ook ben ik nu officieel bestuurslid van het DutchMQG, er werd unaniem besloten.


De aanwezigen kregen deze leuke goodiebag met een hint voor de workshop van de middag. 


Na de vergadering kregen we een heerlijke lunch verzorgd door museumcafé De Holland. Er werd goed voor ons gezorgd. Voor mij werd het toen een beetje spannend...


want het was tijd voor de rondleiding! Ik ben vrijwilliger in het museum, maar heb nog nooit een rondleiding gegeven. Ik had me goed voorbereid met wat hulp. Op zaterdag nog even een rondje gelopen en wat feitjes aangevuld. 


Het ging heel goed. Ik had mijn best gedaan wat dingen eruit te halen die interessant waren voor quilters. Het is sowieso een prachtige tentoonstelling voor handwerkliefhebbers, alles is mooi om naar te kijken. (nog t/m eind mei te bezoeken)


In het museum mag je vooral ook dingen doen. Hier kun je de trapnaaimachine eens uitproberen en op tafel liggen genoeg handwerkjes om mee aan de slag te gaan. 


De pronkrollen, een van de topstukken van de tentoonstelling, kregen veel aandacht. Ze zijn ook echt prachtig. Een is wel 12 meter lang! Wat een werk is daarin gaan zitten. 

Na de rondleiding was het tijd voor de workshop van de nieuwe maandopdracht. Erica en Francoise hielden het thema de hele ochtend geheim, dus ik was erg benieuwd. 


Boven in de prachtige zaal van het museum werd verteld wat de bedoeling was. 
We gaan iedere maand een ander thema behandelen, telkens met inbreng van leden. 
Je gaat vooral zelf ontwerpen, het wordt een echte uitdaging.

Deze maand is het thema lego. 
En dat is meteen een hele moeilijke. Een blokje maken gaat nog wel, maar hoe ga je dat dan later in een quilt verwerken. Leuk om thuis nog even mee te puzzelen.


Dit is de combinatie geworden van mijn groepje. Het werd inmiddels erg warm in de zaal, de ramen gingen zelfs open. Het leek wel zomer in de grote open ruimte, terwijl het buiten ijskoud was! Heerlijk!


Iedereen snijdt zijn eigen lapje volgens het snijschema en wisselt uit. 
Heel leuk om langs te lopen en te zien hoe iedereen aan het worstelen is. Allemaal heel anders. 

Toen de ideeën een beetje op waren begonnen we aan de show & tell. 
Er waren echt prachtige quilts te zien! Ik heb niet gevraagd of ik ze hier mocht plaatsen dus die laten we lekker over voor op het ledenforum. Nog een goede reden om lid te worden ;) 


Wat ik wel heel bijzonder vond is dat mijn quiltje van het blok van de week project een prijs heeft gewonnen! Heel trots!


En dit is de winnende quilt van Hilda. Helemaal terecht! Zo knap hoe zij al die drukke, verschillende blokjes samen tot een quiltje heeft weten te brengen. Prachtig!


Ik had ook nog een andere quilt meegenomen. Scrappy stars van Angela Walters / The midnight quiltshow met de sunprint stoffen van Alison Glass. 


En hier mijn prijs!! Super toepasselijk, want in november komt Sarah Fielke naar Nederland en geeft ze een workshop uit dit boek. Misschien doe ik dan toch maar mee ;) nog even nadenken. 

Nu even flink aan de slag! Ik kwam er gisteren achter dat maart quiltmaand is. Dat vraagt natuurlijk om leuke acties, maar het is morgen al!! oepsss....
Ook ga ik meedoen aan IGquiltfest. Iedere dag in maart plaats je een foto op instagram volgens vaste opdrachten. Ik ben benieuwd of het gaat lukken! 

Fijne woensdag!
-XOXO-


Geen opmerkingen:

Een reactie posten